
בימינו מעדיפים רבים במקרב הציבור העסקי לרכוש זיכיון לסניף אופנה, על פני קניית עסקים עצמאיים בתחום זה. זאת מאחר שקניית זיכיון לסניף של רשת מצליחה וממותגת מעלה את הסיכויים להכנסות סדירות ונאות, ואילו ההקמה פשוטה בהרבה בהשוואה לפתיחת חנות אופנה עצמאית ולא מוכרת. יחד עם זאת, כמו בכל תחום, גם לרכישת זיכיון מרשת אופנה יש יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר לפני שמחליטים על הצעד המשמעותי.
יתרונות של רכישת זיכיון מרשת אופנה
רשתות מזכות בתחום האופנה עובדות לרוב במודל זכיינות תפעולית, אשר מעניק לזכיין יתרון משמעותי הטמון באופן ניהול המלאי של החנות. במודל זכיינות תפעולית הזכיין אינו נדרש לרכוש את המלאי, בהיותו מבוסס על קונסיגנציה, כלומר שהרשת המזכה אינה גובה תשלום מראש והיא מנהלת את מלאי החנות בהתאם לשיטות העבודה המקובלות עליה. שיטה זו מקטינה באופן משמעותי את עלויות ההשקעה הראשוניות של הזכיין, וכן את רמת הסיכונים הכרוכים ברכישת ואחזקת מלאי של חנות. בנוסף לכך, שיטה זו מאפשרת לחנות לתפקד כראוי עם מלאי סחורה שלם, גם אם בעל הזיכיון סובל ממחסור בתזרים מזומנים.
חסרונות של רכישת זיכיון מרשת אופנה
אל מול היתרונות שברכישת זיכיון מרשת אופנה, קיימים גם מספר חסרונות לתחום. ראשית, לעיתים גובה העמלות שהזכיינים מקבלים עבור פדיונותיהם אינו מספיק על מנת לכסות את הוצאות העסק ולהשאיר רווח נאה מה שלעיתים דורש נוכחות מוגברת של הזכיין . בנוסף לכך, ענף האופנה הינו תחרותי מאוד, ומידי שנה מתווספות רשתות אופנה בינלאומיות מובילות נוספות, מה שגורם לירידה כללית בפדיונות של חנויות ורשתות. יש לקחת בחשבון גם את העלייה בשמנות מוצרי אופנה דרך רשת האינטרנט ולכן יש לבדוק היטב את חוזקן הפיננסי של רשתות האופנה ואת ייחודן.
שאלות למומחים
מהי העמלה הממוצעת בענף האופנה עבור זכיינים?
העמלה הממוצעת עבור זכיינים עומדות לרוב על כ-40% מהפדיון. כלומר שעלות המכר של הזכיין הינה 60% מהפדיון החודשי. כמובן שיש לקחת בחשבון עלויות מכר ופדיון שונות בין השאר בשל שינויים בתקופות במשק ושינויים בין הרשתות עצמן, הרווחיות, הספקים, ייבוא וכו.
כיצד אוכל לדעת אם זיכיון רשת אופנה הינו כדאי?
את הכדאיות הכלכלית של זיכיון רשת אופנה יש לבחון באופן מקצועי, מקיף ומעמיק, בעיקר מבחינת הוצאות מול רווחים אפשריים. לדוגמא, בהוצאות העסק יש להתחשב בעלויות השכרה, הוצאות ביטוח, חשמל, משכורות וארנונה, ולסכמם מול אחוזי העמלה המשוערים.
מדוע רשתות אופנה מגבילות את תקופת הזיכיון?
הגבלת תקופת הזיכיון נהוגה לא רק ברשתות אופנה, ולמעשה קיימת במרבית תחומי הרשתות המזכות. ההגבלה נועדה לוודא כי בעל הזיכיון מסוגל להפיק רווחים, ושהוא פועל בהתאם לתקני ונהלי הרשת. יש לציין כי במרבית המקרים מאפשרות רשתות אופנה אופציה להארכת תקופת הרישיון, בתנאי שהזכיין עמד בדרישותיהן השונות.
רכישת זיכיון מרשת אופנה בדרך הטובה ביותר
חושבים על קניית עסק מרשת מזכה בתחום האופנה? אם כן, לפני ביצוע העסקה כדאי שתבדקו היטב את כדאיותה הכלכלית. “IBBC” עוסקת בכל הקשור בתחומי עסקים למכירה וקנייה, פיתוח ותמיכה ברשתות וכמובן זכיינים, אנו מעמידים לרשותכם את מיטב המומחים על מנת לבחון את טיב העסקה המוצעת. במידת הצורך, יש באפשרותנו להפנותכם להצעות עסקיות כדאיות יותר, ולשם כך הינכם מוזמנים ליצור עימנו קשר לקביעת פגישת ייעוץ והכוונה.
הערה: מאמר זה נכתב בלשון זכר, אך מופנה כמובן גם לנשים.