
בשנים האחרונות אנו עדים לחדירתה של שיטת הזכיינות למשק המקומי, וזאת בענפים רבים ושונים כמו האופנה והמזון. שיטה זו מאפשרת לפתוח עסקים להשקעה ברמת סיכון נמוכה, עם סיכויים גבוהים יותר להצלחה עסקית. יחד עם זאת, יש להדגיש כי ענף הזכיינות בישראל אינו מוסדר בחקיקה, ושלא קיימים גופים המפקחים על הקשרים בין היזמים לרשתות מזכות. למעשה, הדרך היחידה שקיימת כיום לסנן עסקאות שאינן מטיבות עם היזם, הינה באמצעות חברות פרטיות ומקצועיות כמו חברות תיווך, עורכי דין בתחום הזכיינות וכדומה.
מודלים שונים של זכיינות
ענף הזכיינות בישראל אינו עשוי מקשה אחת, ומורכב ממגוון רחב של מודלים ושיטות. כל שיטה ומודל מותאמים לענף זכיינות מסוים בהתאם לצרכיו, מוצריו, שירותיו, קהל היעד ואופן המכירה. מודל המתאים לרשת מזכה בתחום האופנה אינו נכון עבור רשת הפועלת בתחום המזון. מודלים של זכיינות מלאה, זכיינות תפעולית, זכינות בשותפות ועוד.
הבעייתיות שבחוסר רגולציה בענף הזכיינות
כאמור, ענף הזכיינות בישראל אינו מוסדר בחקיקה ואינו מפוקח. היעדר הפיקוח גרם להיווצרות תופעה של יזמים הפותחים רשתות מזכות, כדי להתעשר על חשבון הזכיינים שרוכשים את זכויות הרשת. מדובר ברשתות לא מקצועיות, שאינן מספקות לזכיינים את התמיכה המתבקשת לניהול העסק ולצמצום רמות הסיכון שלו. לכן, משקיעים רבים מקימים סניף של רשת מזכה מסוימת, אך אינם זוכים לקבל תמורה הולמת לכספם. אנו ממליצים להתייעץ ולקבל את כל המידע כנהוג במדינות מערב אירופה וארה”ב לפני שלוקחים החלטה לקנות זכיינות. הצוות שלנו כאן בשבילכם.
שאלות למומחים
באיזה מודל פועלות רשתות מזכות מתחום האופנה?
רשתות מזכות בתחום האופנה פועלת בדרך כלל במודל זכיינות תפעולית, הכולל מלאי שיטה של קונסיגנציה. כלומר, הרשת המזכה מספקת לזכיינים את מלאי הסחורות עבור החנות, ללא גבייה של תשלום מראש. בשיטה זו הזכיין מתפעל את החנות, ופדיונותיה מועברים אל הרשת המזכה. בסוף החודש הרשת המזכה מעבירה לזכיין עמלה על בסיס אחוזי פדיון שנקבעו בחוזה.
כיצד מחושב הרווח של הזכיין?
הרווח של הזכיין מחושב כאחוז מתוך מחזור ההכנסות של הסניף, לדוגמא 40% , סכום זה צריך להספיק לתשלומים בהם מחוייב הזכיין לרבות תשלומי ארנונה, ביטוח, משכורות, שכירות וחשמל. מה שנותר לאחר קיזוז ההוצאות מהווה את מידת הרווח או ההפסד של אותו זכיין.
סינון ובחירת רשת מזכה בעזרת חברה מקצועית
בחברת “IBBC” בישראל מצוי ידע עשיר וניסיון רב בתחומי מכירת עסקים וקנייתם, ובתחום הזכיינות בפרט. אנו פועלים מול רשתות מזכות מקצועיות, מצליחות ואמינות. באמתחתנו מצויים הכלים לסינון רשתות מזכות שעימן אנו עובדים, ואנו דואגים לבחור ברשתות בעלות סטנדרטים גבוהים מאוד של תמיכה ושירות עבור הזכיינים. אמנם איננו יכולים להבטיח את הצלחת המיזם, אך אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לשרת את האינטרסים של לקוחותינו הזכיינים. אם גם אתם שוקלים לפעול כזכיינים, צרו עימנו קשר לקביעת לפגישת ייעוץ מקצועית.
הערה: מאמר זה נכתב בלשון זכר, אך מופנה כמובן גם לנשים.