
שיטת הזכיינות מעניקה לזכיין אפשרות לפתוח במהירות עסק להשקעה, אשר מתבסס על סימני מסחר של חברה מוכרת ובעלת מוניטין בתחום פעילותה. הזכיין מקים את העסק על פי קודים ונהלים ברורים ומוצלחים, וכמו כן מקבל מן המוכן ליין מוצרים או שירותים ידועים, וקשרי ספקים. מאידך, עסקאות אלו מחייבות את הזכיינים לפעול גם בשיטות עבודה שאינן מקובלות עליהם, ולעיתים קרובות גם מחייבות אותם לרכוש מהרשת המזכה את כל הסחורה לעסק. מדובר בתנאי שלעיתים קרובות מגביל את העסק ומונע ממנו את היתרונות של השוק החופשי.
היתרונות והחסרונות שבהגבלת סחורה מרשת מזכה
רשת מזכה מספקת לזכיין עסק מן המוכן, עם מוצרים ממותגים ומצליחים ורשימת ספקים מוגדרת. כך מקלה הרשת על משקיעים את תהליך הקמת וייצוב העסק, ומאפשרת להם להרוויח כבר מיום עבודתם הראשון. מאידך, רשת מזכה המחייבת את הזכיין לרכוש רק את מוצריה, עלולה להגביל את יכולתו לעמוד בהצלחה מול מתחרים. דרישה זו מגבילה את הזכיין במציאת מקורות זולים יותר של מוצרים, וכך להגדיל את היקף רווחיו.
לא כל הסכם זיכיון מגביל בהוספת מוצרים
חשוב לציין כי הגבלת מוצרים אינה בגדר הכרח, וחופש הפעולה והבחירה במוצרים או שירותים משתנה בגמישותו בין הרשתות המזכות. בדרך כלל, הקשחת עמדה לגבי הוספת סחורה רווחת בענפים בהם סוג, טיב ומגוון המוצרים המוצעים מהווים את הבסיס למודל העסקי של הרשת ולתדמיתה. דוגמא טובה לכך הן רשתות אופנה המציעות בכל עונה מוצרי הלבשה בעלי קו וסטנדרט מוגדר, ולכן הוספת מוצרים של חברות אחרות עלולה לפגוע במוניטין ובמיתוג החברה. מנגד, רשתות קמעונאיות ואחרות המשלבות מגוון גדול של סוגי מוצרים, לרוב יאפשרו לזכיין להוסיף מוצרים נוספים. יחד עם זאת, גם צעדים אלו מוגבלים בהיותם נדרשים לאישורה של הרשת המזכה, ומשום שהמוצרים הנוספים מקבלים אחוזי שטח מדף מוגדרים.
שאלות למומחים
האם בתחום המזון קיימת אפשרות להוסיף מוצרים?
תשובה: בדרך כלל רשת מזכה של מסעדות ובתי קפה מבוססת על תפריט הכולל מנות מוגדרות בטווח מחירים זהה. לכן, במרבית המקרים היא אינה מאפשרת הוספת מוצרים, ואם כן – באופן מצומצם מאוד.
נספר שנתקלנו במצבים בהם זכיין מצטיין הכניס רעיונות חדשים שאושרו על ידי השף הרשתי בתוספת לעץ המוצרים של הרשת ובכך התווספו מוצרים חדשים ורווחיים לכל סניפי הרשת.
מהי ההגדרה עבור מוצרי חברה וספקים של רשת מזכה?
תשובה: מוצרי חברה של רשת מזכה כלולים ברשימת מוצרים וספקים מוגדרת, המצויה בהסכם הזיכיון. יש לציין כי במרבית המקרים הרשת המזכה רשאית לשנות, להוסיף או להוריד מוצרים כראות עיניה, וזאת על סמך הודעה מראש לזכיינים. כמו כן, הרשת המזכה רשאית להחליף ספקים או משווקים כרצונה, ללא צורך להודיע על כך מראש לזכיינים.
שאלות נוספות אודות זכיינות
מחפשים אחר עסקים להשקעה? מעוניינים לדעת עוד על עסקאות זכיינות? אם כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו, והמומחים שלנו ישמחו לענות ולייעץ לכם בכל שאלה וסוגיה.
הערה: מאמר זה נכתב בלשון זכר, אך מופנה כמובן גם לנשים.